Mere om “To do” lister og “EN ting ad gangen”

 

I min verden er der flere former for “to do” lister.

Da jeg startede til coach, lavede jeg rigtig mange. Jeg kalder dem for mine:

” Stress-lister”

En stress-liste er: “to do” lister uden filter.

Jeg skrev alt på listen- også de ting som egentlig bare var helt almindelige dagligdagsting eller opgaver som jeg allerede var i gang med at lave og hurtigt ville være færdig med, f.eks hvis jeg skulle tømme postkassen, så skrev jeg det på listen, gik ud for at tømme den med det samme, og så stregede jeg det igen, for nu var det gjort, det var nærmest en besættelse at have så mange ting som muligt på min liste.

Det gjorde jeg ud fra den overbevisning, at det var tilfredsstillende at sætte streg over alle de færdige ting – fuldstændig spild af god energi.

Det resulterede i en overfyldt og uoverskuelig liste, som mentalt drænede mig for energi, hver gang jeg tog den frem. Jeg nåede aldrig at strege alle opgaverne, og til sidst begyndte jeg på en ny liste. Listerne endte med at blive en stress-faktor i stedet for den hjælp de egentlig var tænkt til. De var i virkeligheden et billed på det kaos, som jeg havde indeni.

Da jeg kom hjem efter at have været hos Maibritt, min coach, første gang, fandt jeg mine ufærdige lister i skuffen, og smed dem allesammen ud – uden at kigge på dem. Sikke en befrielse (læs også “To do” lister og “EN ting ad gangen”

Jeg fandt ud af at jeg nåede meget mere – uden alle listerne.

Så gik der et par år, inden jeg turde gå i gang med at lave en liste igen, men så begyndte jeg på:

“Bullet-lister”

Jeg sad og “surfede” på Pinterest (en digital opslagstavle – frygtelig tidsrøvende, men inspirerende og sjov) og lige pludselig faldt jeg over begrebet “Bullet Journal”, den inspirerede mig til at lave min egen “Bullet Journal”.

Jeg greb de idéer, som omfattede: “To do” lister og kalender, men det er meget mere end det. Det er også en arbejdsbog, som jeg  planlagde og skrev visdomsord i.

Jeg lavede en taknemmelighedskalender, hvor min tanke var at skrive mindst én ting fra hver dag, som jeg var taknemmelig over.

Jeg kan mærke jeg bliver rigtig glad når jeg læser i den igen!

Jeg skrev også små visdomsord, planlagde kobberbryllup, fødselsdage, jul ferier, konfirmation…..

Det var en måde at få overblik over mine tanker og min udvikling.

Jeg var og er meget optaget at at få vendt mine tanker til en positiv indfaldsvinkel i stedet for en bekymret, og jeg havde fokuspunkter som: grounding, nærvær og det positive i hverdagen.

De aktiviteter, som jeg vidste ville gøre mig glad, indrammede jeg med farver. Jeg gjorde det også nogle gange på forkant. F.eks når vi skulle til arrangementer i skolen, så vidste jeg, at inden jeg skulle afsted, ville det være en af de ting, som jeg ikke havde lyst til at kører afsted til. Jeg vidste også, at når jeg kom hjem, ville jeg være glad, og have haft en dejlig aften, så for at være på forkant med situationen indrammede jeg den med farve med det samme, så skiftede den værdi, og så gik jeg til opgaven med en anden indstilling.

Jeg læste en del bøger af Sofia Manning, som er coach. En af hendes pointer er.

“Du har altid et valg!”

Det er dit ansvar, at ændre på de ting, som ikke fungere for dig. Du har ikke ret til at ændre andre, men du ændre dig selv.

Det er dig, der beslutter hvordan du vil møde verdenen: sur >< glad, negativ >< positiv, blive hvor du er >< eller flytte dig – i metaforisk betydning.

Jeg kaldte mine notesbøger “min eksterne harddisk” – alt hvad jeg skulle huske og tænkte på, blev skrevet der. Jeg har stadig sådan en bog i min taske, men den er ikke i samme omfang omdrejningspunktet i min hverdag.

I dag er min “to-do” liste kogt helt ned til et minimum, min:

“Glace-liste”

Dels er Glace et flot ord, men det er også navnet på en helt indkogt sky, som smager himmelsk til en god bøf.

Jeg købte et hæfte i “Flying-Tiger”, sidste år i december, jeg tror det kostede 20,- (jeg har set dem der igen år)

Det indeholdte 52 blade, én side for hver uge i år 2017. Siderne er inddelt i 7 felter, ét for hver dag i ugen. Jeg skriver kun de ekstra opgaver ind, det kunne for eksempel være “tjek nissegaver til drengene” eller “månedsindkøb” (forklaring på månedsindkøb følger senere). Skemaet er ikke til dagligdags opgaver.

Jeg forholder mig kun til én uge ad gangen. Hver søndag tjekker jeg ugens seddel igennem, hvis der er opgaver, jeg ikke har nået, når ugen er slut, spørger jeg altid mig selv, om de er vigtige nok, til at skulle videre på næste uges seddel. Jeg laver ikke sedlerne flere uger i forvejen, og jeg smider altid den gamle ud.

Når jeg smider den ud, er jeg færdig med den – og hvis det var vigtigt, det der ikke var streget på den, havde jeg jo gjort noget ved det.

Jeg synes, jeg er “nået i mål” med, at finde en måde, at arbejde med sedlerne på, så jeg ikke behøver at stresse over dem, og de samtidig hjælper mig.

Én kommentar til “Mere om “To do” lister og “EN ting ad gangen””

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *