Tanker om sundhed og MAD

 

Jeg har for nogle år siden lavet et mindmap, over de tanker jeg gjorde mig omkring det at blive mere sund – det var et STORT mindmap

Det var både drikke mere vand, ikke spise slik, bruge tandtråd en gang om dagen, rense min hud både morgen og aften, dyrke motion, lufte ud hver dag………..og MEGET mere.

Som du nok kan læse, så var ønskerne mange, og jeg ville helst starte med det hele på én gang.

Jeg kan godt afsløre – det lykkedes ikke!!!!!

Jeg var ikke helt klar på mine værdier omkring det sunde liv.

I forhold til det ,som vi indtager er der mange overvejelser. Skal det være økologi, vegansk, LCHF (Low Fat High Carb), 5:2, Low fodmap, syre-base mad, superfood, regnbuemad osv, osv….

Der er masser at tage stilling til, og der er en mange kloge mennesker, som ved meget om sundhed, men de kloge mennesker bliver også hele tiden klogere, og pludselig vender de madpyramiden på hovedet, og hvad gør man så??

Jeg har indset, at jeg duer ikke til strenge og mærkelige kure, og jeg vil ikke betale for økologi for økologiens skyld, som forøvrigt også er dårligt for CO2 regnskabet i mange tilfælde.

Jeg har mod mine principper købt en dansk agurk i går (og jeg nyder den med største velbehag) – selvom jeg stræber efter at købe dansk, fordi jeg ved der ikke er brugt CO2 på at transportere maden langvejs fra, og fordi jeg er overbevist at vi i Danmark har en lovgivning, som passer bedre på vores dyr og vores miljø – altså i forhold til så mange andre lande.

Mad skal være sæsonbetonet – agurker bliver ikke fremdyrket i Danmark på denne årstid, med mindre der har været varme på drivhusene, og det er en streg i CO2 regningen.

Jeg har forøvrigt en dreng, som glæder sig til, det ikke mere er sæson for SELLERI.

Jeg vil gerne betale for kvalitet – hvis det giver mening. Havregryn er efter min mening havregryn, med mindre man har brug for glutenfrit, som vi har, derfor køber jeg 2 slags, der er forskel på at betale 9,- og 30,- for et kg havregryn, når man bruger 5-6 kg om måneden.

Honning køber jeg dansk – ALTID, fordi jeg ikke vil have sukkervand kogt op med en smule honning for smagen.

Peanutbutter køber jeg økologisk, fordi det indeholder 99,3% jordnødder og derfor ikke er blandet op med kokosolie, som er hærdet fedt.

Vi spiser spiser ikke så meget oksekød, som vi har gjort, og vi har kødfrie dage med kikærtefrikadeller og linsebøffer – og jo det smager faktisk rigtig godt. Alt sammen fordi vi gerne vil tage hensyn til CO2 regnskabet……og økonomien.

Vi tænker meget på at minimere madspil, og udnytter alt maden, det er sjældent, at vi smider noget ud.

Jeg kan lide at lave maden fra bunden, så jeg ved hvad der er i den, men jeg kan også sagten købe den færdig, hvis tiden eller overskuddet ikke lige er der.

Vi spiser ikke (så meget) slik i løbet af ugen (her vil jeg personligt gerne blive bedre), der er sjældent sodavand på bordet, men der skal også være plads til at lave pandekager, bare fordi det er torsdag.

Nu har jeg fået mine principper lidt mere på plads. De er en blanding af fokus på sundhed, økonomi, hygge og CO2 regnskabet..

Selvom det ikke er lykkedes at ændre alting, kan jeg godt se at jeg har rykket mig. Vi spiser flere grove grøntsager- som indeholder flere fibre, vi spiser brune ris og fuldkornspasta – hold op hvor var det svært at vænne sig til, nu kan jeg nærmest ikke lide de hvide pastaer mere.

Jeg bruger olie i stedet for margarine og forskellige slags olie til forskellige ting, alt efter om de kan tåle varme eller ej.

Der er altid plads til forbedringer – mest på sukkerindtaget,  måske det også er muligt, at ændre på det hen ad vejen, man kan jo altid håbe.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *